دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

استراتژی ترامپ

پنل اس ام اس شیراز پیام رسون

استراتژی ترامپ

۱۵۹ بازديد

به نوشته سی‌ان‌ان، هفت رقیب جمهوری‌خواه در رویارویی چهارشنبه‌شب در کتابخانه ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در کالیفرنیا لحظاتی به یاد ماندنی را ثبت کردند. از جمله لحظاتی که نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی عصبانیت فروخورده سایر نامزدها را بر سر ویوک راماسوامی خالی کرد. هیلی به راماسوامی گفت: «راستش، هر بار سخنان شما را می‌شنوم و به خاطر حرف‌هایتان حس می‌کنم کمی احمق‌تر شده‌ام».

دو نامزد نیز از غیبت ترامپ انتقاد کردند. ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا گفت که او «غیب شده است». کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی رئیس‌جمهور سابق را «دونالد داک» (دونالد ترسو) خطاب کرد و گفت که او به جای دفاع از کارنامه خود بر روی صحنه، «پشت چوب‌های گلف خود پنهان می‌شود».

رقبای جمهوری‌خواه همچنین به جو بایدن حمله کردند. تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی گفت که بایدن به جای شرکت در اعتصاب اتحادیه کارگران خودروساز، باید در مرز جنوبی باشد. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق گفت که بایدن باید به صف بیکاران بپیوندند. داگ بِرگام، فرماندار داکوتای شمالی گفت که بایدن در «بازار آزاد» دخالت می‌کند.

با این حال، آنچه در این مناظره به میزبانی شبکه فاکس بیزینس و یونی‌ویژن انجام شد، بعید است که مسیر رقابت حزب جمهوری‌خواه را تغییر دهد که در آن، ترامپ در رأی‌گیری‌های سراسری و اولیه ایالتی پیشتاز باقی مانده است. جدل‌ها و روی حرف هم پریدن‌هایی که به سختی می‌شد آن‌ها را فهمید، ممکن است بسیاری از بینندگان را از دیدن سایر مناظره منصرف کرده باشد.

در اینجا نکات اصلی دومین مناظره مقدماتی جمهوری‌خواهان را بررسی می‌کنیم:

استراتژی ترامپ جواب داد
ممکن است ترامپ با نادیده‌گرفتن مناظره‌ها و اتخاذ رویکردی به عنوان یک رئیس‌جمهور مستقر نسبت به انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴، از ریسک درگیرشدن با سایر کاندیداها و افت محبوبیت خود جلوگیری کرده باشد. با این حال، معلوم نیست که در نظر رأی‌دهندگان، او چه بهایی را در قبال از دست‌دادن مناظره آشفته چهارشنبه‌شب خواهد پرداخت.

رقبای ترامپ چند اَتک به او زدند. دسنتیس او را به خاطر کسری بودجه محکوم کرد. کریستی در همان لحظات اولیه، او را به سخره گرفت و «دونالد داک» خطابش کرد که کنایه‌ای به ترسوبودن اوست. سپس، کریستی در آخرین سخنانش گفت که ترامپ را از رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان بیرون خواهد انداخت. فرماندار سابق نیوجرسی گفت: «این مرد نه تنها در حزب ما تفرقه انداخته، بلکه خانواده‌ها را در سراسر کشور از هم جدا کرده است. او بین دوستان اختلاف انداخته است».

با این حال، ترامپ توانست تا حد زیادی از انتقاد رقیبانش نسبت به کارنامه خود بگریزد. این کاندیداها در تلاشند رأی‌دهندگانی که عموماً نظر مثبتی به دوران ریاست‌جمهوریش دارند را به سمت خود بکشانند. مشاور ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «مناظره امشب حزب جمهوری‌خواه به اندازه مناظره اول کسل‌کننده و بی‌اهمیت بود، و چیزهایی که گفته شد، پویایی رقابت‌های مقدماتی را تغییر نخواهد داد».

دو ساعت هرج‌ومرج
دومین مناظره مقدماتی حزب جمهوری‌خواه با وقفه‌ها، جدل‌ها و کشمکش‌های طولانی بین نامزدها و مجریان بر سر زمان سخنرانی همراه بود. این برای بینندگانی که سعی می‌کنند چیزی دستگیرشان شود و بدتر از آن، برای این نامزدها که تلاش می‌کردند خود را به عنوان جایگزینی مناسب برای ترامپ نشان دهند، سخت بود.

چیزی که موضوع را پیچیده‌تر می‌کند این بود که نامزدهای برتر در نظرسنجی‌ها (دسنتیس و هیلی) از جمله کسانی بودند که کمترین تمایل را به درگیرکردن خود در بگومگوها داشتند. حداقل در ابتدای برنامه، مجریان بارها و بارها تلاش کردند تا راه را برای فرماندار فلوریدا باز کنند؛ اما او تقریباً در ۱۵ دقیقه اول برنامه بی‌تحرک بود.

راماسوامی تا حدودی بهتر از بسیاری از رقبای خود صحبت کرد و با صدای بلندتر و سریعتر سخن می‌گفت. اما او چندین بار در بگومگوها با نامزدهایی که او را هدف قرار داده بودند، گیر افتاد و نتوانست جملاتش را کامل و مفهوم منتقل کند.